8 atrybutów królowej jaglanki

Zwykło się mawiać, że polska kuchnia to ciężka kuchnia. Wielu narzeka też, że przy tak tłustym jedzeniu nie pozostaje nic innego niż picie wódki. Nic bardziej mylnego. W tej serii artykułów postaram się odczarować często demonizowany obraz polskiej kuchni.

Królowa jaglanka

Kasza jaglana ma niezwykle długą tradycję. Ok 7 tys. lat p.n.e. w Chinach rozpoczęto uprawę prosa, zboża, z którego produkowana jest kasza jaglana. Z biegiem czasu uprawa prosa przeniosła się na Eurazję. W Polsce zboże to uprawiane jest głównie na Lubelszczyźnie i w Dolinie Roztocza.

Jaglanka gości w polskiej kuchni już od potopu szwedzkiego. I dobrze! Dlaczego?

# 1 Poprawia pamięć

Kasza jaglana ceniona jest w chińskiej diecie pięciu przemian jako produkt ocieplający organizm. Zawiera dużo skrobii oraz lecytyny, które działają dodatnio na procesy pamięciowe.

# 2 Zawiera rzadko występujący w produktach spożywczych krzem

Produkt ten bogaty jest również w krzem, który wpływa korzystnie na stan naszej skóry, włosów, paznokci oraz na prawidłową pracę stawów. Krzem bierze również udział w regeneracji tkanek oraz wzmacnia odporność organizmu.

W wielu opracowaniach naukowych wskazuje się jego właściwości przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwkcukrzycowe.

# 3 Naturalny lek osłonowy

Kasza w formie zupy, kleiku jest lekkostrawna. Powszechnie stosuje się ją po zabiegach operacyjnych. Działa osłaniająco na przewód pokarmowy i wzmacnia odporność organizmu.

# 4 Redukuje stres oraz zapobiega rakowi

Warto zwrócić uwagę na jej prozdrowotne właściwości posiada witaminy z grupy B, działające antystresowo. Bogata jest również w antyoksydanty, które mogą zapobiegać powszechnym obecnie chorobom nowotworowym.

# 5 Wzmacnia organizm i przeciwdziała przeziębieniom

Regularne spożywanie kaszy jaglanej w sezonie jesienno-zimowym wzmacnia procesy odpornościowe organizmu. Jednocześnie pomaga i zapobiega chorobom górnych dróg oddechowych, dzięki zdolności wiązania wody. Czasami działa na tyle skutecznie, że niekonieczne jest podawanie antybiotyku.

Warto dodać, że nieprażona kasza ma działanie nawadniające organizm. Natomiast prażona- wysuszające. Taka forma zalecana jest osobom ze skłonnością do zatrzymywania wody w organizmie.

# 6 Jedzenie dla alergików

Dodatkowym walorem kaszy jaglanej jest to, że nie zawiera ona glutenu i działa hipoalergicznie. Dlatego polecana jest alergikom, osobom będącym na diecie bezglutenowej, osobom starszym i dzieciom.

# 7 Kasza na oczyszczenie organizmu

W tradycyjnej, polskiej kuchni dominują produkty kwasotwórcze- zakwaszające organizm (tj. mięso i tłuszcze zwierzęce, sery dojrzewające, produkty mączne i cukier), a wciąż za mały jest w niej udział warzyw i owoców (szczególnie w postaci surowej)- najbardziej wartościowych i alkalizujących. Dlatego czasami miłośnicy domowych dań muszą udać się na detoks oraz zasłużony odpoczynek od schaboszczaków, kiełbas oraz karkóweczki.

W diecie oczyszczającej i odkwaszającej organizm- oprócz jarzyn i wody z cytryną- zaleca się również kaszę jaglaną, która jako jedyna z kasz ma właściwości alkalizujące.

# 8 Działa przeciwgrzybiczo

Jagła ma również działanie przeciwgrzybicze, więc zalecana jest w leczeniu drożdżyc.

Kasza jaglana zawiera ok 340 kcal w 100 gramach produktu. Zalecana jest szczególnie na śniadanie jako, że dostarcza energii potrzebnej na cały dzień w postaci węglowodanów złożonych. Tym samym zapewnia uczucie sytości przez długi czas.

Jak spożywać królową wśród kasz?

Jagłę można spożywać na wielę sposobów w postaci kleików, placków, dodatku do zupy czy jako dodatku do drugiego dania- zamiennik ryżu czy ziemniaków. Na słono, jak i na słodko, z owocami sezonowymi lub bakaliami.

Jaglankę gotujemy w wodzie przez około 20 minut w proporcjach 2,5-3 wody i 1 kaszy. Przed gotowaniem kaszę można uprażyć na suchej patelni teflonowej, a nastepnie gotować w zależności od pożądanego efektu.

Ze względu na niezwykłe wartości odżywcze i prozdrowotne kaszy jaglanej, warto częściej wprowadzać ją do codziennego menu. Tak więc jedzmy kasze nasze!

Olga Sławiczek dla novastreet


Kasze zaliczane są do produktów zbożowych znajdujących się w dolnej części piramidy żywienia opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Oznacza to, że powinniśmy je spożywać każdego dnia.

comments powered by Disqus